Revolučný spôsob chudnutia - HIIT

Napísal Daniel 14.09.2016 0 komentárov

Revolučný spôsob chudnutia - HIIT

 

Chcete rýchlo a efektívne zhodiť niekoľko nadbytočných kilogramov? Poznáme riešenie! Tým je vysoko intenzívny intervalový tréning.  Že neviete o čo presne ide? Vysvetlíme Vám to.


HIIT (High Intensity Interval Training) je anglická skratka pre túto osvedčenú cvičebnú metódu, ktorej základným pravidlom je striedať krátke intervaly vysokej intenzity cvičenia s krátkym odpočinkom.  Keď skončíte interval, mali by ste  “lapať po dychu” a Vaša schopnosť hovoriť bude nízka. Krátky odpočinok alebo čas na zotavenie môže trvať od 15-tich sekúnd až po dve minúty v závislosti na tom, aký dlhý bol interval.


Optimálny pomer medzi nízkou a vysokou intenzitou je 1:2 (napríklad 30 sekúnd šprintu, potom 60 sekúnd chôdze), pričom skúsení športovci môžu zvoliť aj pomer 1:1. Počet intervalov je individuálny, ale odporúča sa ich vykonávať 7-10.


Na prvý pohľad sa môže zdať, že tento druh tréningu je určený pre šprintérov, avšak ukázalo sa, že je vhodné ho začleniť do akéhokoľvek tréningového plánu či už pre horolezcov, cyklistov, vytrvalostných bežcov, ale aj ako súčasť silového tréningu. Jednoducho, je vhodný pre každého športovca!

 

V čom spočíva účinok HIIT a v čom sa naopak líši od klasických vytrvalostných tréningov?


Počas HIIT sa Vaše telo nemá možnosť prispôsobiť jednej úrovni intenzity, čím spôsobí telu šok. Tento šok má za dôsledok, že Vaše telo začne používať ako palivo viac tuku ako glukózy. Spôsobuje to práve VO2 max- teda maximálne množstvo kyslíka, ktoré človek prijíma a spracováva pri cvičení.  Pri HIIT tréningoch je číslo VO2 neporovnateľne vyššie ako pri vytrvalostnom tréningu.

 
HIIT tréning zároveň efektívne pôsobí na zvyšovanie produkcie tých hormónov, ktoré priaznivo vplývajú na spaľovanie tukov a rast svalovej hmoty - teda testosterónu a rastového hormónu. Rastový hormón tiež spomaľuje proces starnutia, takže o dôvod viac, prečo s HIIT začať už dnes!


Pravidelným HIIT tréningom priaznivo vplývate aj na Vašu kondíciu a celkovú telesnú pohodu.  Navyše sa nemusíte obávať, že by ste pri HIIT tréningu stratili svoju nadobudnutú svalovú hmotu, ako to často pri bežných kardio cvičeniach býva. Pokiaľ aplikujete silový tréning v kombinácií s HIIT tréningom, je preukázané, že uľahčíte spaľovanie tukových zásob a svalová hmota zostane nedotknutá. Vaše svaly sú počas tréningu chránené, čím udržiavate svoju silu, zatiaľ čo kondíciu rapídne zlepšujete!

 

Stačí 20 minút a úspech sa dostaví


Už žiadne hodiny v posilňovniach! Teraz Vám nepomôže výhovorka, že na cvičenie nemáte čas! Keď sa rozhodnete pre HIIT tréning, stačí Vám aj 20 minút. Pravdou však je, že to bude pravdepodobne jedným z najťažších tréningov, aké ste doteraz robili. Vaše telo pri ňom vystavíte maximálnej tepovej frekvencii a budete často ,,lapať po dychu." Práve vtedy však spálite najviac kalórií a páliť budete najmä tak nenávidený tuk!  Zo štúdií dokonca vyplýva, že ľudia cvičiaci 20 minút HIIT dosiahli väčšie pokroky ako tí, ktorí strávili na bežiacom páse hodinu!

 

Spaľujte tuk aj počas spánku


Že to nie je možné? Omyl.  Pomocou vysoko intenzívneho intervalového tréningu spaľujete kalórie aj po tom, čo ste dokončili cvičenie, hoci aj pri spánku či sedení pred TV. Dôvodom je, že HIIT zvyšuje EPOC efekt (excess post-exercise oxygen consumption), čo vedie k spaľovaniu tukových zásob aj nasledujúcich 24 hodín po ukončení tréningu. Na niečo podobné pri inom type tréningu pokojne zabudnite.

 

Ako často cvičiť HIIT?


Štúdie ukázali, že stačí zaradiť HIIT tréning 2 razy do týždňa, môžete to však pre začiatok vyskúšať aspoň raz týždenne a sledujte výsledky! Po HIIT tréningu však zaraďte aspoň 48 hodinový odpočinok!

 

Nepotrebujete žiadne vybavenie, ani nadbytočný čas


Môžete sa do neho pustiť kedykoľvek a kdekoľvek, v akúkoľvek hodinu. Všetko čo potrebujete je chuť pre seba niečo urobiť a vyhradiť si aspoň 20 minút času. Tak prečo to neskúsiť!

 

Veľa šťastia!

Komentáre